Salon taidemuseo Veturitalli – Chen Jiagang ja Nuutti Koskinen

salontaidemuseo.fi

Perustiedot

Kävimme 12.4.2024 Salon Veturitallissa katsomassa näyttelyä.

Tällä hetkellä Veturitallissa ovat kevätnäyttelyssä 27.1.–28.4.2024 ajan arkkitehdin Chen Jiagangin valokuvat ja Galleria Sivuraide: Nuutti Koskisen kaksikanavainen videoinstallaatio Primaarisukkessio.

Chen Jiagang

Hänen kuvissa yhdistyvät kiinalainen maaseutu, miljoonakaupunkien tehtaat ja torit, teollisella arkkitehtuuri maisemalla. Suuret valokuvat avaavat laajan alueen maisemia ja luonnon talouskasvun jäljen. Kuvissa näkyy huoli ja pohdinta tulevaisuudesta.

Kuva: Kauneus, Beauty, 2008

Ihmiset liikkuvat kuvassa ja siksi he näkyvät epäterävänä. Kuvat ollaan otettu suurkuvakameralla ja pienellä aukolla. Terävyys alue on myös suuri.

Kaikissa tekijän kuvissa ollaan käytetty samaa tekniikkaa. Kuvaaja käyttää aikaa kuvan ottamiseen ja odottaa niin kauan, kun valaistus on oikeanlainen. Niissä toistuu värimaailma ja sama henkilö. Kuvissa ollaan korostettu naisia, kuten naiset näkyvät terävämpinä, mutta miehet taas ovat epätarkkoja.

Nuutti Koskinen – Primaarisukkessio

Videoinstallaatio kertoo saaristoluonnon ja ihmisen välisestä suhteesta. Videoteos on tehty luonnon kokemisen näkökulmasta ja miten se esiintyy ihmisen silmissä.

Still kuva: Nuutti Koskinen, Primaarisukkessio, 2023

Taitelija miettii taiteessaan ekologisia ja yhteiskunnallisia valintoja ja kysymyksiä. Hän valmistui 2011 kuvataiteen maisteriksi kuvataideakatemiasta.

Itsearviointi

Pidin paljon Chen Jiagangin töistä, koska ne olivat vaikutusvaltaisia ja mieleenpainuvia. Nuutti Koskisen työt toivat paljon enemmän rauhallisuutta ja neutraalimpaa näkökulmaa maailman tapahtumista, joten työt eivät tuonut minusta henkilökohtaista käsitystä ja mielipidettä tarpeeksi esille. Kokonaisvaltaisesti pidin näyttelystä ja sen viestistä.

Suojattu: Toimiminen verkkokauppaympäristössä

Tämä sisältö on suojattu salasanalla. Syötä salasanasi näyttääksesi sisällön:

Suojattu: Sisällön tuottaminen digitaaliseen ympäristöön jakso Villa COCO:ssa

Tämä sisältö on suojattu salasanalla. Syötä salasanasi näyttääksesi sisällön:

Tuotteen, tilan tai palvelun suunnittelu ja valmistaminen vaateliike Villa COCO:ssa

Yrityksen esittely

Aloitin työssäoppimisen Salon vaateliike Villa COCO:ssa 8.8.23 ja lopetin siellä tämän työjakson 20.12.23. Visutyön toiseen työelämänjaksoon kuului tuotteen, tilan tai palvelun suunnittelu ja valmistaminen.

Villa COCO – COCO For You Oy on Salolainen naisten vaate- ja asusteliike ja yrityksellä on myös verkkokauppa cocofashion.fi. Paikan omistaa Outi Wahlberg. Myymälä sijaitsee Salossa muotikadun varrella ja paikan tarkempi osoite on Turuntie 3 24100 SALO. Myymälä on auki maanantaista lauantaihin lukuun ottamatta pyhäinpäiviä. Yrityksen puhelinnumero on +358 45 6454 344 ja sen sähköpostiosoite on info@cocofashion.fi. Siellä myydään kotimaista muotia, kuten tekstiilinahasta tehtyjä vaatteita ja asusteita, mutta vaatteita on myös Italiasta ja Ranskasta. Valikoimaan kuuluu myös Colosé kosmetiikkaa, Hamam pyyhkeitä, Klipsuttimia, Jalkis-tuotteita, pyykkietikkaa, saippuaa ja asusteisiin liittyviä tuotteita, kuten laukkuja ja huiveja.

Kohderyhmät

Näihin kuuluvat kivijalkaliike-, verkkokauppa- ja myyntitapahtumakuluttajat.

Kivijalkaliike: Monet paikalliset suosivat kivijalkaliikkeestä ostamista, koska se on käytännöllistä ja ekologista heille. Liikkeestä asiakkaat hakevat ainutlaatuisia asuja tai asusteita tuleviin juhliin tai vuodenaikaan. Kanta-asiakkailla on yleensä vakituiset tuotteet, joita tietyn väliajoin ostetaan.

Verkkokauppa: Verkkokauppa ostajiin kuuluu ulkopaikkakuntalaiset eli asiakkaat, jotka eivät pääse liikkeeseen tekemään ostoksia.

Myyntitapahtumat: Tapahtumissa käyvät asiakkaat ostavat usein tuotteita, mitä heidän paikkakunnalla ei ole saatavilla, mutta myös paikalliset ostavat tapahtumista sijainnista riippumatta.

Tuotealueet- ja ryhmät

Visualisti-opiskelijan päivä ja viikko myymälässä

Visualistin tehtävänä on ideoida ja toteuttaa visuaalisia ilmeitä ja pääsin tässä työssäoppimisen jaksossa toteuttamaan myymälän lisäksi myös verkkokauppaa. Aloitan työpäiväni klo 10.00 ja päätän myymälässä päiväni klo 16.00. Tämän jälkeen teen tunnin verkkokauppaa kotona etänä. Teen siis seitsemäntuntista työpäivää.

Myyntiviikonloppujen jälkeen päivä alkaa myyntituotteiden purkaushommalla takaisin hyllyihin ja rekkeihin. Tämän jälkeen yleensä, joko puren kuorman, hinnoittelen, laitan hälyttimiä tuotteisiin, pakkaan tuotteita, valokuvaan, viimeistelen graafiset materiaalit, olen kassalla, perustan tuotteita Villa COCO:n verkkokauppaan, teen esillepanon tai teen uuden näyteikkunan. Muina viikon päivinä yleensä teen edellä mainittua töitä ja tässä on kuvia siitä.

Kuorman purkaus

Pääsin purkuhommissa hinnoittelemaan, laittamaan hälyttimiä ja mittamaan vaatteita. Opin miten vaatealalla työskennellään.

Tuotekuvat

Kuvasin tuotekuvia puhelimella hyvässä valaistuksessa. Etsin hyvän paikan tuotteen kuvaamiselle ja otin kuvan siinä. Pääsin ottamaan harjoittelun aikana paljon erilaisia valokuvia, joten tässä on vain pieni osa kuvista.

Tuotteiden perustaminen verkkokauppaan

Kuvaamisen jälkeen mittaan myyntituotteen, jos kyseessä on vaate tai asuste. Siten lähden perustamaan tuotetta verkkokauppaan. Lisään tiedot tässä järjestyksessä: merkitsen tuotetiedot, ostohinnan, tilaus paikan, tuoteryhmän, avainsanat, tuotekoodin, saldon ja valokuvat.

Tuotteiden pakkaus

Kynttilöiden ja Hamam-pyyhkeiden pakkaaminen

Graafisten materiaalinen viimeistely

Mainoslehti ennen leimaa ja jälkeen
Paperikassi ennen tarraa ja jälkeen

Esillepanot

Näyteikkunan muuttaminen joulunäyteikkunaksi välivaiheittain. Loin ikkunaan tunnelmallisen fiiliksen ja halusin tuoda siinä esille joulunajan vaatteita ja tuotteita. Ikkunasta löytyy joululahja ideoita, joko itse asiakkaalle tai heidän läheisilleen. Ihmiset ihastelevat ikkunaa aina kävellessä sen ohi.

Colosé esittelyillan pöytä. Tässä esillepanossa on tärkeää tuoda tuotteet esille kauniisti, koska niitä esitellään. Nätti asettelu tekee tuotteista myytävämmät. Tämän pöydän tuotteet vaihtelivat harjoitteluni aikana monta kertaa, joskus pöytä ei ollut ollenkaan käytössä.

Colosé esittelyillan pöytä

Työtehtäväni vaihtelevat päivittäin ja pääsin jopa pari kertaa myyntikeikoille mukaan torille ja kauppakeskukseen. Nämä päivät olivat opettavaisia ja erilaisia normaaleihin työpäiviin verrattuna. Opin siellä käsittelemään rahaa, myymään tuotteita asiakkaille ja luomaan loogisia esillepanoratkaisuja tuoden myyntituotteet ja graafiset mainokset esille rajatulle alueelle.

Ennen ja jälkeen kuvat Kauppakeskus Plazan myyntipöydästä

Työpaikan ammattisanasto

Verkkokauppa: Sähköinen kaupan käyminen, joka on yleistynyt vuosien varrella huomattavasti. Kivijalkaliike ja verkkokaupan sävyt ja esteettiset ilmeet sopivat toisiinsa. Molemmissa ollaan käytetty turkoosia väriä ja timanttikuvioita.

Tuotteiden perustaminen: Oleellinen asia verkkokaupassa. Tuotteita lisätään, päivitetään ja poistetaan saldoilta.

Näyteikkuna: Tärkeä pitää päivitettynä, jolla kuluttaja voi tehdä päätöksen astuuko liikkeeseen sisään vai käveleekö ohitse.

Lisämyynti: Ideana on se, että asiakkaalle myydään enemmän mitä hän tuli ostamaan. Alennus- tai kausituotteet voivat houkutella kuluttajan käyttämään edun hyödyksi.

Ristiinmarkkinointi: Tuotteen kanssa on samantyyppiset tai samasta materiaalista tehdyt tuotteet, kuten mekkojen kanssa vierekkäin ovat juhlavat neuleet.

Sesonki: Aika, jolloin tuotetta/tuotteita on enemmän saatavilla tai halvemmalla. Esimerkiksi talvella lämpimiä takkeja on enemmän myynnissä.

Myyntitapahtuma: Tapahtuma tai messu, missä myydään Villa COCO:n tuotteita, kuten vaatteita, saippuaa, Hamam-pyyhkeitä tai Colosé Cosmeticsin tuotteita.

⇦ Salon seniorimessujen myyntiteltta, jossa asiakkaita kävi runsaasti.

Tekstiilinahka: Nahkaa muistuttava vaate, jota löytyy esimerkiksi jakkuina, housuina, toppeina ja bleisereinä. Tuote on hengittävä, joustava ja konepestävä. Jopa tekstiilinahkaisia korvakoruja löytyy. Tuotteet ovat valmistettu Suomessa.

Klipsutin: Apuväline juhlan tai arjen pukeutumiseen. Sen avulla pystyy pitämään neuletakin kiinnitettynä ja se toimii jopa ID-kortin kiinnittäjänä. Tuotteet on tehty käsityönä Suomessa.

Alennus: Tuotteita myydään rajoitetun ajan alennettuun hintaan. Ideana on saada vanhoja tuotteita myytyä uusien tilalle, menekin kasvattaminen sekä yrityksenasiakaskunnan lisääntyminen.

Trendit

Ihmiset ovat ottaneet asiakseen ihonhoidon ja siksi sanoisin, että se on yksi tämän hetkisistä trendeistä. Colosé kosmetiikasta löytyy herkästä ihosta kuivalle iholle oikeat tuotteet ihon hoitoon. Koen, että varsinkin korona-aika sai meidät huolehtimaan itsestämme ja pienet asiat, kuten ihonhoito on jäänyt arkielämään. Spa-hetket omassa kylppärissä ovatkin olleet nyt kovassa huudossa.

Käytin apuna myös Pinterestiä useampaan otteeseen.

Colosé Cosmeticsin kausialepöytä

Koen, että vaatteissa ei ole nykyään niinkään trendejä, vaan kaikki pukeutuvat omalla tavallaan. Tietyt värit ja sävyt kuitenkin näkyvät kausittain tuotteista. Mukavat ja arkiset vaatteet ovat suosituimpia, mutta juhlavaatteita myös monesti etsitään.

Myymälän pohjapiirros

Pohjapiirros ilman merkintöjä

Myymälätilan skannaus

Julkisivu: Villa COCO:lla on yksi näyteikkuna, ulkoständi ja ikkunateippaukset. Alue on siisti ja tunnelmallinen. Kesäisin ulos voidaan viedä alennusvaaterekki.

Sisäänkäynti: Ensimmäinen asia, mitä asiakas asiaa näkee on vaateseinä. Ennen ovia on hälyportit ja pieni kynnys. Asiakkaat aloittavat yleensä vaatteista ja siten siirtyvät liikkeen takaosaan.

Kierto: Punaiset pisteet ovat asiakkaiden pysähtymiskohtia ja olen niiden mukaan luonut asiakaskierron. Myymäläpohjassa näkyy tuoteosastot ja kalusteet.

Seinät: Valkoisiin seiniin ollaan lisätty peilejä ja hyllyjä, jossain kohdissa ollaan käytetty turkoosia tapettia.

Kassa-alue: Sijaitsee ulko-oven vieressä. Sen ympärille ollaan tuotu esitteitä ja asusteita.

Sovituskoppi: Turkoosit verhot sopivat myymälän estetiikkaan. Sovituksessa on kaksi tuolia, kolme peiliä ja seinävalaisimet.

Valaistus: Myymälässä on loisteputkivalaistus, mutta luonnonvaloa tulee myös paljon ulkoa.

Tuoksut: Liikkeessä ei ole erillistä hajustetta, mutta saippuaosastolla tuoksuu raikkaat ja makeat saippuatuotteet.

Pukeutuminen: Pukeudun töissä omiin vaatteisiin ja käytin yleensä neutraaleja vaatteita. Vältin merkkivaatteiden pitämistä töissä.

Graafinen materiaali: Töistä löytyy paljon erilaisia materiaaleja eri merkeiltä. Mainokset vaihtelivat kausittain ja alennuksien mukaan. Materiaalit vaihtuvat aina silloin tällöin myös päivitetyksi ja uudemman näköiseksi.

Myymäläkalusteet: Nämä vaihtelevat tuotteiden mukaan. Vaatteet ovat aina rekeissä ja kengät hyllyköillä. Kukkaroille on oma hyllynsä ja huiville seinämä. Korut ja muut asusteet ovat lasikaapeissa tai pyörivässä ständissä. Saippuoille, pyyhkeille ja kosmetiikalle on myös omat hyllynsä.

Yhteistyö myymälässä

Autan aina parhaani mukaan esimerkiksi myyntitapahtumiin pakkaamisessa ja purkaus hommissa. Joskus autoin toista harjoittelijaa myymälän töissä, kuten hinnoittelussa tai myyntikunnostuksissa.

Materiaalien ja jätteiden kierrätys

Suuria jätteitä syntyy kuormasta. Materiaalit ovat, kuitenkin helppo uudelleen käyttää verkkokauppatilauksissa ja pakkauksissa. Silloin, kun jätteet kierrätetään se tehdään kierrätyspisteellä, joka sijaitsee työpaikan takapihalla. Sieltä löytyy biojäte, pahvikeräys, energiajae, polttokelpoinen jäte sekä keräyspaperi.

Hiilijalanjälki

Kotimaisten tuotteiden arvo on tärkeää yrityksellä ja se näkyy myymälän tuotevalikoimassa. Näihin tuotteisiin kuuluu Klipsuttimet, Cattecon saippuat, Jalkis-tuotteet, Tricana vaatteet ja Muotitorpan tekstiilinahka tuotteet. Kaikki kyseiset tuotteet ollaan suunniteltu ja valmistettu Suomessa. Näin pienennetään hiilijalankasvua, välttämättä pitkiä ja päästöisiä toimitusmatkoja. Tuotteiden materiaalien suhteen kotimaisuus takaa laadun ja turvallisuuden ja silloin niiden alkuperä on helpompi varmistaa.

Itsearviointi

En valitettavasti pääse näyttämään tuotteiden perustamisvaiheita, kuin sanallisesti ja toivon, että siitä sai siten selvää. Opin työssäoppimisjakson aikana paljon uutta varsinkin verkkokaupan ansiosta, mutta kasvoin myös visualistina ja myyjänä paljon. Villa COCO on ehdottomasti tähän mennessä yksi lempi työpaikoistani, missä olen päässyt olemaan ja olenkin iloinen, että pääsin jatkamaan siellä muiden jaksojen parissa. Kiitos ihanasta työilmapiiristä!

Päiviä oli myös piristämässä ihana Elli

Villa COCO – Graafinen näyttö

Asiakas

Lähdin kyselemään kauneuden-alan pienyrityksiltä olisiko, joku kiinnostunut graafisista materiaaleista. Sainkin yhdeltä yritykseltä tiedoksi, että viereinen liike Villa COCO voisi kaivata materiaaleja. Kävin kysymässä ja he olivatkin Facebook mainoksen ja käyntikortin tarpeessa.

Perustiedot

Villa COCO – COCO For You Oy on Salolainen naisten vaate- ja asusteliike ja heillä on myös verkkokauppa cocofashion.fi. Paikan omistaa Outi Wahlberg. Myymälä sijaitsee Salossa muotikadun varrella ja paikan tarkempi osoite on Turuntie 3 24100 SALO. Myymälä on auki maanantaista lauantaihin lukuun ottamatta pyhäinpäiviä. Yrityksen puhelinnumero on +358 45 6454 344 ja sen sähköpostiosoite on info@cocofashion.fi. Siellä myydään suuremmaksi osaksi kotimaista muotia, mutta sieltä löytyy satunnaisia asuja Italiasta ja Ranskasta. Valikoimaan kuuluu myös kosmetiikkaa, saippuaa ja pyyhkeitä.

Toimeksianto

Teen asiakkaalle päivitetyn yksipuolisen käyntikortin ja Facebook tapahtumamainoksen. Sain molempiin töihin vapaat kädet, mutta yksi toivomus oli kumpaankin työhön. Käyntikortin pitäisi sopia yrityksen teemaan eli turkoosiin väriin. Mainoksen pitäisi olla luonnonläheinen ja Colosé tuotesarjaan sopiva. En saanut yritykseltä erillisiä graafisia materiaaleja, vaan käytän esimerkiksi käyntikorttiin netistä löytyvää logoa. Tapahtumamainoksen luomiseen sain esittelyillan informaatiot eikä muita vaatimuksia sen suhteen ollut.

Kohdeyleisö

Yrityksessä käy suuremmaksi osaksi keski-ikäisiä naisia, mutta valikoimasta löytyy tuotteita myös nuorelle asiakaskunnalle. Sieltä löytyy jokaiselle vuoden ajalle vaatetta ja asustetta kaiken ikäisille.

Töiden ydinviesti

Käyntikortin tulisi olla käytännöllinen, mutta myös kaunis, jotta asiakas nappaisi sen mukaansa ja säilyttäisi sen. Facebook mainoksen tavoite on saada asiakkaat Colosé ihonhoito tuotesarjan esittelyiltaan katsomaan ja ostamaan uusia tuotteita. Näiden kahden graafisten töiden tarkoitus on sopia myymälän estetiikkaan ja myös olla tämän hetkisien trendien mukainen.

Aikataulutus

Tiedonhankinta

Käyntikortti – painovalmiinjulkaisun Pinterest-taulu

– Typografia

– Väriavaruus

– Käyntikortti malleja

Facebook mainos – julkaisuvalmiintyön Pinterest-taulu

– Väriavaruus

– Mainos ideoita

– Typografia

COCO Fashion verkkokauppa

Verkkokauppa on pelkistetty ja helppo käyttöinen. Väriavaruuteen kuuluu musta, valkoinen ja turkoosi. Typografia on neutraali ja se on kirjoitettu suur- ja pienaakkosilla. Fontti pysyy samanlaisena kaikkialla verkkokaupan osa-alueilla.

Asiakkaalta saadut materiaalit

Sain Villa COCO:sta heidän sen hetkisen käyntikortin ja Colosé ihonhoitosarjan mainoslehtiön, joista sain alustavat tiedot. Kysyin yrityksen logoa ja yrityksen omistaja kehotti minun käyttävän Facebookista löytyvää logoa, joka oli JPG muodossa. Lopulta muutin sen PNG muotoon Illustratorilla, jotta sain logon käyttöön ilman valkoista taustaa.

Käyntikortti ja mainos paperiluonnokset

Käyntikortti luonnokset
Mainos luonnokset

Välivaiheita

Mainos luonnoksien välivaiheita
Käyntikortti luonnosten välivaiheita

Luonnokset

Facebook mainokset

Facebook mainoksen koko on leveydeltään 1080 pixeliä ja pituudeltaan 1080 pixeliä ja se exportataan JPG-muotoon lähettämistä varten. Julkaisuvalmiin työn väriavaruus on RGB eli silloin ei käytetä bleedejä. Typografina käytin Googlen ilmaista Bitter fonttia.

Yksipuolisen käyntikortin koko on leveydeltään 85 millimetriä ja pituudeltaan 55 millimetriä ja se tallennetaan File-> save as PDF-muotoon. Painovalmiissa työssä käytetään bleedejä ja käyntikortissani käytin 3 millimetrin bleedejä eli leikkausvaraa. Käytin käyntikortissa typografina Adoben fonttia nimeltä Minion Pro Caption Regularia.

Johtopäätökset ja esteettiset valinnat

Asiakastapaamisessa tutkailin myymälän sisustusta ja sen tilaa, josta sain myös inspiraatiota timantti töihiini. Halusin mainoksiin jonkinlaiset kehykset ja lähdinkin etsimään netistä ilmaisia ja tekijänoikeudeltaan vapaita kuvia. Löysinkin Pixabay:n, jota muistin muiden oppilaiden käyttävän ja suosittelevan. Kuvat ovat JPG-muodossa. Käytin myös ikoneja Noun Projectista. Halusin mainoksen typografian olevan neutraali ja löysin työhön sopivan Googlen fonteista. Värimaailma on mainoksissa kaikissa erilainen, koska halusin, että asiakkaalla olisi vaihtoehtoja. Päädyin vaaleansiniseen, turkoosiin ja vihreään, jotka sopivat Villa COCO:n, mutta myös Colosén sävyihin. Seassa on myös valkoista ja kultaista tuomaan korostusta töihin. Vihreässä mainoksessa häivytin tekstin takana olevaa taustaa, jotta se ei olisi niin vahva kehyksen takia.

Asiakkaan valitsemat viimeistellyt versiot

Mainoksen julkaisualustaan pääsee tästä

Tein Facebook mainokseen teksti muutoksia ja lisäsin Colosén logon yläreunaan asiakkaan pyynnöstä.

Viimeisteltyihin töihin loin lopuksi teksteihin outlinet ja align työkalulla tasoitin kaikki tekstit samaan kohtiin. Nimesin viimeistellyn Facebook mainoksen villacocooy-fb-mainos-w1080px-h1080px.jpg. Käyntikortin nimesin villacocooy-kayntikortti-w85mm-h55mm-bleed3mm.pdf. Nostin julkaisuvalmiin JPG työn resoluutiota mediumista highin.

Lähetin työt Officessa Outlookin kautta kansiossa.

Palaute ja itsearviointi

Antaisin itselleni arvosanaksi 4. Osaan käyttää Illustratoria ja sen eri työkaluja luontevasti. Osaan myös tallentaa ja nimetä työt oikein. En myöskään pyytänyt apua näytön aikana keneltäkään. Koen töiden onnistuvan ja voin sanoa, että nämä ovat parhaimmat graafiset työni ikinä. Asiakas piti kaikista töistäni todella paljon ja yhteistyö sujui hyvin. Sain asiakkaan toimeksiannosta hyvin kiinni, joten oli helppoa tehdä töitä siten. Tärkeintä minulle on, että työni ovat mieluisat asiakkaalle ja, että ne tulisivat käyttöön. Saavutin siis tavoitteeni.

Toiminta digitaalisessa ympäristössä

Kopiraittila

Excelin peruskäyttö

Excel on taulukkolaskentaohjelma johon pystyy tekemään kaavoja ja laskelmia. Tein Youtube soittolistan sen peruskäytöstä. Olen ennenkin käyttänyt Exceliä, joten sovellus on tuttu minulle jo entuudesta.

Wordin peruskäyttö

Microsoft Word on maailmanlaajuisesti tunnettu tekstinkäsittelyohjelma. Tämäkin sovellus on minulle tuttu entuudesta ja koen osaavani käyttää sitä hyvin. Loin Wordin perusteista soittolistan.

Powerpoint peruskäyttö

Microsoft PowerPoint on esitysgrafiikkaohjelma. Se muodostuu dioista, jotka sisältää kuvia ja tekstiä. Tämäkin sovellus on ollut kovassa käytössä pitkän aikaa.

Google Garage

Digitaalisen hyvinvoinnin perusteet

Ihmiset viettävät yhä enemmän aikaa verkossa ja teknologian pitäisi parantaa elämänlaatuamme, ei heikentää sitä. Teknologia on kaikkialla ja se kehittyy nopeasti. Se tarjoaa runsaasti tietoa ja keinoja, joilla voimme tehdä yhteistyötä ja pitää yhteyttä. Älypuhelimesta on tullut ikään kuin symboli aikakautemme teknologian vallankumoukselle. Esimerkiksi aikuiset tarkistavat puhelimensa noin 50 kertaa päivässä ja nuoret jopa yli 80 kertaa. Teknologia muuttaa koko ihmiskuntaa. Ihmiset ovat alkaneet kiinnittämään enemmän huomiota siihen, miten laadukasta aikaa he viettävät verkossa. Aika verkossa ja sen tuoma lisäarvo elämäämme on yksilöllistä. Digitaalinen hyvinvointi tarkoittaa, että ylläpidämme terveellä pohjalla olevia tekniikan käyttötapoja. Kyse on siis siitä, miten teknologia palvelee meitä ja auttaa pääsemään kohti tavoitteitamme, sen sijaan, että se häiritsisi tai rajoittaisi elämäämme. Jos tekniikan käyttö on hallittua voimme hyödyntää sen potentiaalin kaikkine etuineen.

Kun tekniikan käyttö on hallinnassa voit nauttia kaikista tekniikan tarjoamista eduista. Saat paljon hyötyjä, kun omaksut terveellä ja tasapainoisella pohjalla olevia tekniikan käyttötapoja. Kun olemme enemmän läsnä hetkessä olemme myös tuottavampia ja tehokkaampia töissä. Puhelimet häiritsevät keskustelua, joten silloin on tärkeää olla läsnä, koska puhelin katsotaan heikentävän keskustelun laatua ja toisen osapuolen empatiakykyä huomattavasti. Laitteiden kytkeminen pois päältä ja taukojen pitäminen on tärkeää.

Onnistu työnhaussa

Työnhakijana kannattaa selvittää mikä on sinulle tärkeää. Tässä kohtaa kannattaa miettiä mikä ala sinua kiinnostaa ja mitä odotat uudelta työpaikalta. Voit opetella tuntemaan itsesi paremmin kysymällä tuttavilta mitkä sanat kuvailevat sinua parhaiten ja mitkä ovat suurimmat vahvuutesi. Persoonallisuustestit auttavat myös tunnistamaan ominaisuuksia. Seuraavaksi perehdytään siihen, millaisia taitoja sinulla on tarjottavana. Aloita kirjoittamalla tiedot pätevyydestäsi akateemiset saavutuksesi ja muut taidot. Selvitä sitten mitä hyötyä työpanoksestasi on yritykselle työkokemuksen lisäksi. Pohdi myös millaisia haasteita ja onnistumisia olet aiemmin kohdannut ja mieti mitkä taidot auttoivat sinua eniten tällaisissa tilanteissa. Taitojen tunnistamisen jälkeen mieti, kuinka vakuutat työnantajat siitä, että olet oikea valinta tehtävään. Tämän on tarkoitus välittyä cv:stä tai mahdollisesti haastattelun yhteydessä. Kerro työkokemuksesi ikään kuin tarinana ja korosta tärkeimpiä ammatillisia saavutuksiasi. Muista silti keskittyä sellaisiin ominaisuuksiin, jotka sitä miksi haluat työpaikan ja näytä kuinka motivoitunut olet työskentelemään heillä.

Töitä kannattaa hakea viimeisen päälle harkituilla CV:llä ja saatekirjeillä. Miten luoda potentiaalinen CV? CV on yhteenveto henkilökohtaisista, ammatillisista ja sosiaalisista vahvuuksista. Se kertoo myös, miksi sinä sovit tähän työhön. CV kannattaa pitää vain keskeisimmät ja uusimmat tiedot. Varmista, että oma CV:si on mieleenpainuva.

Vinkkejä CV:n kirjoittamiseen:

– Tee siitä selkeä ja ytimekäs

– Tarkista kieliasu ja oikeinkirjoitus

– Älä käytä liikaa muotoiluja

– Älä käytä ammattikieltä, kuten lyhenteitä tai erikoistermejä

Työnhaussa kannattaa luoda toinen CV, kuten LinkedIn tai jopa oma verkkosivusto. Muista pitää profiili ajantasalla.

Paranna tuottavuutta töissä

Parantaaksesi ajankäytön hallintaa, määrittele tavoitteet ja määräajat sekä asettaa etusijalle tehtävät, jotka vaativat eniten huomiota. Aikaa voi tuhlaantua puheluihin, viesteihin ja kollegoiden kysymyksiin vastaamisen tai tehtävien ylianalysointi vievät paljon aikaa. Meluisa tai välineiden uupuminen voi vaikuttaa työntekoon eli kyseessä voi olla itse työympäristö. Merkitse ensin muistiin, kuinka kauan yksittäisten tehtävien suorittaminen kestää. Päivittäisiin tehtäviin kuluva aika on ensin kirjattava ylös, jotta varmistat, että hyödynnät työaikasi tehokkaasti. Häiriötekijöiden tunnistaminen on tärkeää. Seuraavaksi on mietittävä, kuinka löytyneet häiriötekijät voidaan minimoida. Etsi sinulle sopiva tuottavuustyökalu, jolla voit luoda digitaalisia muistilistoja, hallita tehtäviä ja suunnitella päiväsi. Muista olla realistinen. Jos yrität saada liian paljon aikaan, tuottavuus voi kärsiä. Laita ylös paperille tärkeimmät tehtävät ja niiden tehtyä ruksita ne motivaatiosi parantamiseksi.

Viisi hyvää tuottavuus vinkkiä:

– Ole tarkkaavainen kokouksissa

– Luo päivittäisiä muistilistoja

– Pidä taukoja

– Eliminoi häiriötekijät

– Nuku riittävästi

Paremmasta ajankäytön hallinnasta voi olla hyötyä sekä yksityis-, että työelämässä. Stressi ja virheet vähenevät ja tuottavuus paranee.

Esittele ideoitasi tarinankerronnan ja graafisen suunnittelun keinoin

Ideointi ajatuskartalla on kätevä työkalu ideointiin ja yhteyksien havainnollistamiseen. Voit pohtia ajatuskartan avulla ennestään tuttua asiaa tai täysin uutta ideaa, josta haluat saada esiin monia puolia. Kannattaa aloittaa aiheesta, jonka tunnet hyvin. Aloita keskeltä ja siirry vähitellen ulospäin. Kannatta soveltaa tekniikoita sen mukaan, mikä sopii sinulle parhaiten. Kartan luomisprosessi on usein sotkuinen. Silloin voit aloittaa alusta, mutta älä pelkää tehdä virheitä. Lopputuloksen ei tarvitse olla täydellinen.

Pidä yhteyttä asiakkaisiin mobiililaitteella

Mobiililaitteet auttavat pysymään jatkuvasti yhteydessä muihin sekä tekemään ostoksia fiksummin. Mobiilimainontaan panostetaan entistä enemmän. Mainonnan kohdentaminen mobiilikäyttäjille tuo yritykselle monia etuja. Mobiilimainonta voi esimerkiksi auttaa saamaan enemmän puheluja ja kyselyjä tai tuoda kävijöitä kauppaasi tai sivustollesi. Mobiilimainonta antaa mahdollisuuden olla yhteydessä ihmisiin, käyttäessään mobiililaitetta. Voi näyttää mainoksia käyttäjille, jotka tekevät hakuja yritykseesi tai alaasi liittyvillä hakusanoilla. Käytä lyhyitä hakusanoja ja -lausekkeita, joita mobiilikäyttäjät suosivat. Voit myös käyttää näyttömainoksia, jos haluat kohdistaa mainonnan mobiilisivustojen käyttäjille. Mainoksissa tulisi olla lyhyt ja ytimekäs viesti sekä selkeä toimintakehotus. Nerokkailla mainoksilla pääset vain puolitiehen. Lisäksi on tärkeää luoda mobiiliystävällinen sivusto tai muuten vaikuttavat mainoksesi eivät tuota tuloksia. Mobiilimainoksesi lähettävät kävijät sivustolle jota ei ole optimoitu heidän laitteilleen. Jolloin asiakaskokemus ei ole paras mahdollinen. Kannattaa räätälöidä mainokset eri laitteille sopiviksi. jotta saat mainoksistasi suurimman hyödyn, sinulla tulee olla hyvin suunniteltu, kokonaisvaltainen strategia mobiilimarkkinointiin. Videomainonta on hyvä markkinointimahdollisuus. Videot voivat olla kiinnostavampi ja sisältää enemmän tietoa. Laadukkaat videot voidaan kuvat mobiililaitteella ja ne ovat halpoja tuottaa.

Yleisölle puhuminen

Hyvän esityksen salaisuus on valmistelu. Valmistautuneena voit keskittyä kysymyksiin ”mitä”, ”milloin” ja ”miksi”. Kun otat kaiken huomioon etukäteen, opit tuntemaan aiheesi hyvin. Esityksesi on ytimekäs eikä sinun tarvitse pelätä tuntematonta. Siten olet vähemmän hermostunut ja itsevarmempi kun on aika esiintyä. On myös tärkeää lämmitellä keho ja äänihuulet ja ajatella positiivisesti onnistumiseen tueksi. Keho ja mieli ovat viestin välityskanavat. Mitä paremmin ne ovat valmiina sitä helpompaa on herättää ja pitää yleisön huomio. Esityksen tekeminen mahdollisimman relevantiksi auttaa herättämään ja pitämään yleisön huomion. Kohderyhmän määrittäminen on tärkeää, koska siten tiedät puhutko aloittelijoille vai asiantuntijoille teknisesti vai rennommin. Ideasi ja suunnitelmasi syntyvät vastausten perusteella. Ne ovat myös luonnoksen runko. Kehonkieli viestii yleisölle oletko ammattimainen vai epäammattimainen ja siksi on hyvä pitää tasapainoinen asento. Se tuo itsevarman ja pätevän vaikutuksen. Pidä kuitenkin rento asento. Varmista, että jalat joustavat eikä polvet ole lukittuina. Suuntaa selkäsi ja pidä pää ylhäällä. Muista pitää pieniä taukoja esityksen aikana. Vaikka tekisit virheitä esityksen aikana pysy rauhallisena ja korjaa virheesi.

Hyvä salasana

Testasin Ylen salasanakoneessa salasanani vahvuuden. Se on vaikeasti arvattavissa ja rikolliset murtaisivat sen kolmessa tunnissa.

Hyvä salasana on pitkä ja se sisältää erikoismerkkejä, isoja ja pieniä kirjaimia ja vielä lisäksi numeroita. Varmista aina, että tärkeimmillä tileilläsi on hyvä salasana ja keksi aina uusi salasana uuteen palveluun. Jos salasana vuotaa yhdestä palvelusta niin kaikki muut tilisi ovat myös vaarassa.

Video

Youtube soittolista

Tein soittolistan lempi artististani Amy Winehousesta ja hänen upeimmista lauluista. Amy Jade Winehouse oli laulaja-lauluntekijä ja hänet tunnettiin eri musiikkityylien sekoittamisesta ja persoonallisesta tyylistään. Hän syntyi Lontoossa 14. syyskuuta 1983 ja kuoli 27-vuotiaana vahingolliseen alkoholimyrkytykseen 23. heinäkuuta 2011 Lontoossa. Winehouse lauloi suurimmaksi osaksi jazz, soul ja blues musiikkia, mutta hän sai myös vaikutteita hiphopista. Artistit kuten Frank Sinatra, Aretha Franklin, Billie Holiday, Salt-N-Pepa ja lukuiset muut artistit vaikuttivat hänen luomaan musiikkiinsa. Hän julkaisi ensimmäisen studio albuminsa Frankin (2003), josta hän lähti suosioon. Toinen ja viimeisin albumi Back to Black (2006) räjäytti Amyn suosioon maailmanlaajuisesti.

Kestävän kehityksen edistäminen

Mitä kestävä kehitys tarkoittaa?

Kestävällä kehityksellä tarkoitetaan yhteiskunnallista muutosta, jonka päämääränä on mahdollistaa samanlaiset tai jopa paremmat toimintamahdollisuudet tuleville sukupolville, kuin tämän hetkisillä sukupolvilla. Kestävä kehitys ei merkitse vain ekologisia asioita, vaan myös ihmisten väliset epätasa-arvot lukeutuvat tähän. Kyseessä voi olla esimerkiksi pakkotyöt tai tulo erot.

YK:n globaali toimintaohjelma, jota kutsutaan Agenda2030 kuuluu myös kestävään kehitykseen. Se sisältää 17 tavoitetta, jotka maiden tulisi täyttää yhdessä vuoteen 2030 mennessä. Tämän tarkoituksena on tähdätä kestävään kehitykseen talouden, ihmisten hyvinvoinnin, mutta myös ympäristön kannalta.

Miksi on tärkeää ymmärtää kestävän kehityksen eri tulokulmia?

Ilman kestävää kehitystä ei olisi tulevaisuutta.

– Kestävän kehityksen ideana on pitää planeetan olosuhteet yhtä hyvänä myös tulevaisuudessa, jotta ihmiset ja eläimet voisivat elää terveellisessä ja turvallisessa ympäristössä.

– Ekologisen kestävyyden tarkoituksena on vähentää kuormittavaa tuotantoa ja kulutusta.

– Kestävän kehityksen avulla naiset ovat saaneet oikeuden opiskella sen sijaan, että he menisivät nuorena naimisiin. Naiset ovat saaneet hyvän koulutuksen ja oikeuden rakentaa oman tulevaisuuden.

– Inhimilliset työpaikat, jossa työntekijöiden terveyttä ei vaaranneta fyysisesti tai psyykkisesti. Työpaikkoihin kuuluu myös saman arvoinen palkka sukupuolesta riippuen.

– Opintoihin tuodaan tietoa kestävästä kehityksestä ja sen alalajeista. Esimerkiksi ammattikorkeakoulussa pystyy kouluttautumaan ympäristösuunnittelijaksi, jossa perehdytään luonnonvarojen kestävään käyttöön ja ympäristöasioihin. On tärkeää, että ihmiset kouluttautuvat ammatteihin, joiden avulla planeetan ongelmia saadaan minimiin.

Elinkaariajattelu, kiertotalous ja hiilijalanjälki

Kaikilla tuotteilla on elinkaari ja sen välivaiheita ovat alkutuotanto, materiaalien prosessointi, valmistava teollisuus, jakelu, kauppa, yritykseltä yritykselle, kuluttaja ja käyttö. Tämän jälkeen elinkaari jatkuu uudessa kierrossa. Esimerkiksi maitopurkin materiaali on puuta eli tuote tulee luonnosta. Seuraavaksi maitopurkki tuotetaan ja jaellaan yrityksille. Lopuksi tuote kierrätetään kartonginkeräykseen.

Kiertotalous on talousjärjestelmä, joka käsittelee palveluiden ja tuotteiden tuotantoa, jakamista ja kulutusta yhteiskunnassa. Ideana on, että talous toimii ympäristön hyvinvoinnin mukaan. Materiaaleja käytetään mahdollisimman pitkään ja yritetään välttää turhaa tuotantoa. Huomioon ollaan otettu erityisesti yritykset ja elinkeinoelämä palvelut. Esimerkiksi Sitra tarjoaa tietoa ja ratkaisuja muutoksen toteuttamiseksi ympäri Eurooppaa.

Hiilijalanjälki tarkoittaa ihmisen aiheuttamia ilmastopäästöjä. Tuotteet, toiminnat ja palvelut aiheuttaa ilmastokuormaa ja nämä tuottavat kasvihuonekaasuja elinkaaren aikana. Kasvihuonekaasuja ovat suuremmaksi osaksi hiilidioksidipäästöjä, mutta ei saa unohtaa merkittäviä päästöjä metaania ja typpioksiduulia.

Agenda2030

Tässä ovat minulle tärkeimmät kohdat Agenda2030 listalta.

Hyvä koulutus. Kaikki ihmiset ansaitsevat tasa-arvoisen, ilmaisen ja laadukkaan perus- ja keskiasteen koulutuksen.

Sukupuolten tasa-arvo. Naisten oikeudet ja sukupuolten välinen tasa-arvo on tärkeää ihmiskunnan ja planeetan pelastamiseen. Kaikilla pitäisi olla mahdollisuus vaikuttaa asioihin.

Ihmisarvoista työtä ja talouskasvua. Työllisyyttä mukaan lukien vammaisille ja nuorille, sekä sama palkka samanarvoisesta työstä. Turvallinen työympäristö kaikille.

Terveyttä ja hyvinvointia. Terveellinen elämä ja hyvinvointi kaiken ikäisille.

Maanpäällinen elämä. Ryhtyminen merkittäviin ja kiireellisiin toimenpiteisiin luonnon ja eläinten pelastamiseksi.

Ilmastotekoja. Toimiminen kiireellisesti ilmastonmuutosta ja sen haittavaikutuksia vastaan.

Puhdas vesi ja sanitaatio. Varmistaminen puhtaan veden saannista ja sen kestävästä käytöstä sekä sanitaatio kaikille.

Valitsin nämä kohdat, koska koen näiden tuovan onnellisuutta ja terveyttä maapallolle. Yritän vaikuttaa tavoitteisiin ostoksilla ja käyttämällä yleisiä kulkuvälineitä, kuten bussia. Suosin suomalaisia ja ympäristöystävällisiä ruokia, tuotteita ja palveluita. En väitä etten ostaisi tuotteita, jotka eivät olisi haitallisia luonnolle, mutta olen vähentänyt niiden ostamista huomattavasti. Valitsen myös työssäoppimispaikan yleensä sen ekologisuuden mukaan.

Elintapani

Käytän paljon yleisiä kulkuvälineitä kouluun, töihin ja vapaa-ajalla. Pyrin ostamaan Suomalaisia ja ympäristöystävällisiä tuotteita ja palveluita.

Hiilijalanjälkeäni nostaa pitkät suihkut ja ylimääräiset ostokset. Voisin vähentää näiden tekemistä, jotta saisin laskettua hiilijalanjälkeäni edes vähän alemmaksi. Liha- ja eläinpitoiset ruoatkin vaikuttivat testin tulokseeni. Voisin lisätä ruokavaliooni esimerkiksi kasvisruokia ja korvata lihan, vaikka soijalla tai muulla kasviperäisellä proteiinipitoisella tuotteella. Maitotuotteet voisin vaihtaa kaurapohjaisiin elintarvikkeisiin.

Ympäristömerkintöjä

Kotona:

Nämä kaikki tuotteet ovat kotimaisia ja niiden pakkaukset ollaan tehty kierrätysmateriaaleista.

Puhdistusaineen alareunasta näkyy avainlippu-merkki. Se kertoo, että tuote ollaan valmistettu Suomessa.

Konetiskitablettien pakkauksesta löytyy pohjoismainen ympäristömerkki eli Joutsenmerkki. Tämä tuote täyttää siis ympäristölliset kriteerit, joten merkki on elinkaaripohjainen.

Chia-siemen vanukkaasta löytyy EU:n luomumerkki eli Eurolehti. Sen käyttö on pakollista EU:ssa valmistetuissa valmiiksi pakatuissa luomuelintarvikkeissa.

Töissä:

Työssäoppiminen Suomalaisessa Kirjakaupassa

https://www.suomalainen.com/

Yrityksen esittely

Aloitin työssäoppimisen Salon Suomalaisessa Kirjakaupassa 31.1.23 ja lopetin siellä 14.4. Visutyön ensimmäiseen työelämänjaksoon kuului tilan suunnittelu ja valmistaminen.

Suomalainen Kirjakauppa Oy perustettiin vuonna 1912 ja sen kotipaikka on Helsinki. Kirjakauppa kuuluu Otava-konserniin. Myymäläketju on Suomen laajempia ja verkkokauppa täydentää myymälä määrän lukua. Paikan toimitusjohtaja on Minna Kokka ja hän on ollut virassa 2018 asti. Myymälöitä on lähes 100 ja kaupan käynti koostuu lähes 70% kirjoista ja loput 30% toimistotarvikkeista. Ketjun kohderyhmään kuuluvat erityisesti lukijat, taiteilijat ja askartelijat, mutta myymälästä löytyy kaikkea taaperosta eteenpäin. Valikoimaan kuuluvat nykyään mm. luonnontuotteet, sisustustavarat ja lelut, mutta pääosin ketju myy kirjoja. Myymälä on monipuolinen ja hyvä paikka esimerkiksi syntymäpäivälahjan ostamiselle.

Visualistin päivä ja viikko myymälässä

Visualisti suunnittelee ja toteuttaa visuaalisia ilmeitä erilaisiin tiloihin ja minun tilanteessani työskentelen myymälässä.

Normaaliin työpäivääni kuuluu päivän aloittaminen aamu yhdeksältä. Lähden ensimmäisenä hakemaan uusia lehtiä kauppakeskuksen alakerrasta. Sen jälkeen laitan sanoma- ja aikakausilehdet paikoilleen ja palautan vanhat lehdet koneella, jonka jälkeen laitan ne pahvilaatikkoon. Tämän jälkeen autan aamulla asiakkaita tai jatkan muita keskeneräisiä hommia, kuten vanhan kuorman purkua. Aamupäivällä tulee yleensä uusi kuorma, jossa yleensä riittää loppu päiväksi hommaa. Hinnoittelen ja asettelen tuotteet paikoilleen. Kuormasta tulee paljon paperi ja pahviroskaa, joten heitän ne pois kierrätyspisteelle päivän päätteeksi. Kaiken tämän ohella autan muita työntekijöitä ja asiakkaita päivittäin. Päivän tekeminen riippuu päivästä, kerran tein muodon muutokset pahviselle tonttulakkisille pöllölle. Lopputuloksena pöllölle muodostui keväinen kukkalakki. Suuremmaksi osaksi työnkuvaani kuuluu esillepanojen tekeminen ja asiakkaiden palveleminen. Työni päättyvät neljältä eli teen seitsemän tuntista päivää.

Ennen ja jälkeen kuva tekemästäni pöllöstä

Työssäoppimisen sisällä ehdin tekemään paljon erilaisia hommia, eikä mikään viikko ole samanlainen. Myymälä ehtii muuttumaan viikon aikana, koska uutta tavaraa tulee ja niille pitää löytää paikat, vaikka tila olisikin loppumassa. Viikkooni kuuluu esillepanojen lisäksi kuorman purkua, hinnoittelua, hyllyjen täyttämistä, kierrätystä, varaston siivousta, makulointia, hintojen muokkauksia, lehtien laittaminen ja palauttaminen, kassa-työ, asiakastilauksista lähetettävät tekstiviestit, asiakastilauksien aakkostaminen ja asiakaspalvelu.

Suomalaisessa Kirjakaupassa ei ole virallista visualistia, vaan kaikki myymälän työntekijät tekevät visutöitä. Myymälän visutyöhön kuuluvat esillepanot ja graafiset materiaalit. Uudet tuotteet laitetaan esillepanoihin mahdollisimman houkuttelevasti esille ja uudet graafiset materiaalit vaihdetaan aina kampanjan alkamisesta. Minulle kuitenkin annettiin suuremmaksi osaksi tehtäväksi pöytä tai seinäesillepanoja, mutta myöskin ikkunaesillepanoja. Sain myös laittaa graafisia materiaaleja esille, kuten porttihuppuja ja mainoksia. Plazan Häikivillä viikoilla laitoin ilmapalloja esille myymälään, joka oli kivaa vaihtelua työhöni.

Myymälän pohjapiirros

Pohjapiirroksesta näkee esillepano alueet

Myymälästä löytyy lukuisia esillepanoja, mutta mainitsen tässä tärkeimmät. Sisäänkäynnin edessä on sesonkipöytä (violetti), jonka on tärkeä olla siisti, koska se on ensimmäinen kohta mihin asiakas pysähtyy. Sesonkina voi olla esimerkiksi pääsiäinen tai äitienpäivä. Sesonkipöydän vieressä on etupöytä (sininen), josta löytyy pöllöklubi -tarjouksia tai ylipäätänsä uusia tuotteita. Pöydät luodaan vuoden aikojen mukaan, esimerkiksi keväällä lintukirjojen kysyntää on eniten ja ne halutaan tuoda valmiiksi esille. Vasemmalla alakulmassa sijaitsee näyteikkuna (keltainen), joka myös yksi tärkeimmistä esillepanoista. Monesti asiakas katsoo ensin ikkunassa olevaa esillepanoa ja päättää astua sitten vasta sisälle. Näyteikkunan on tärkeää olla ajan tasalla, koska siinä mainostetaan tuotteita eikä mainostettavat tuotteet myy, jos niitä ei vaihdeta. Merkitsin loput esillepano alueet vihreällä piirrokseen. Kaikissa pöydissä noudatetaan pyramidiesillepano tapaa.

Teen yhteistyötä muiden työntekijöiden kanssa esimerkiksi kuorman purussa ja asiakaspalvelussa.

Sesonkipöytä: pääsiäispöydän rakentaminen ennen ja jälkeen kuvat.

Etupöytä:

Näyteikkuna: ennen ja jälkeen kuvat.

äitienpäivä esillepano

10 visualistityön ammattisanaa

1. Pöytäständi =Teline, jossa on graafinen materiaali. Esimerkiksi T-pöytäteline, jossa on mainos tai kampanjajuliste.

2. Tehopiste = Lyhyt aikainen esillepano, jossa esitellään sen hetkisiä tuotteita.

3. Pyramidi esillepano = Tuotteet asetellaan lyhyestä korkeimpaan, joka muodostaa pyramidimallin esillepanopöytään.

4. Hyllynreunaetiketti = Etiketti, jossa lukee tuotteen nimi, hinta ja tuotekoodi. Yleensä etiketti tehdään vain valikoimatuotteille.

5. Makulointi = Viallisten tai vanhojen tuotteiden poistaminen saldoilta.

6. Kuorma = Rullakolla tuotu kuorma sisältää asiakastilauksia, kirjoja ja muita myymälän tuotteita.

7. Näyteikkuna = Ikkuna, johon ollaan tehty esillepano, jossa on esteettisiä sesonkituotteita.

8. Lehtipalautus = Vanhojen lehtien palautus ja pakkaus pahvilaatikoihin. Lopulta laatikot viedään lastauslaiturille, josta ne haetaan pois.

9. Pöytäesillepano = Pöydälle rakennettu esillepano, joka voi olla symmetrinen tai epäsymmetrinen.

10. Ristiinmarkkinointi = Päätuotteen kanssa tarjotaan saman tyylisiä tuotteita, kuten esimerkiksi mukeja voidaan myydä lautasten kanssa.

Myymälätilan skannaus

Julkisivu:

Myymälässä on kaksi näyteikkunaa. Toinen näyteikkunoista ollaan hyödynnetty esillepanoille ja toinen taas teippauksille. Ikkunoissa olevat esillepanot eivät vie suurta pinta-alaa, koska ne ovat matalia. Esillepanojenkin kanssa myymälään on hyvä näkyvyys. Julkisivulla on tällä hetkellä pelkkä katuseisoja, mutta joskus sen ohella voi olla alekärry.

Sisäänkäynti:

Ensimmäinen pöytä sisäänkäynnistä on sesonki-etupöytä. Alue on parhaimmillaan suoraa sisäänkäynnistä ja se on 360 asteessa kierrettävissä. Tämän pöydän tuotteet eivät jatku muille esillepano alueille. Esillepanot ovat rakennettu korkeiksi ja kauppakeskuksen käytävältä näkee avautuvan myymälätilan.

Kierto:

Piirroksessa näkyy reitti minkä kuljin ja punaiset ruksit ovat kohdat missä pysähdyin.

Seinät:

Ensimmäisessä kuvassa taideosaston kartongit ollaan laitettu värijärjestykseen ja tuotteet ovat vertikaalisessa linjassa.

Toisessa kuvassa tuotteet ollaan järjestelty brändin mukaan ja seinä on horisontaalisessa linjassa.

Kolmannessa kuvassa matkaosasto ollaan lajiteltu kolmeen eri osaan, matkailu, kartat ja vaellus. Kirjat ja kartat laskeutuvat ylhäältä alaspäin, joten seinä on vertikaalisessa linjassa.

Kassa-alue:

Kassa-alueella myydään elintarvike tuotteita, kuten raakasuklaata, proteiinipatukoita ja muita naposteltavaa, mutta myös paketointitarvikkeita ja kyniä. Esillepanot ollaan rakennettu pyramidimalilla. Alue ollaan ympäröity erilaisilla julisteilla, jossa mainitaan etutarjouksia.

Valaistus:

Kävelykäytävät ja esillepanot ollaan valaistu spottivaloilla ja niiden yläpuolella on tukena loisteputki lamput. Myymälässä on kirkas yleisvalaistus, jotta tuotteet erottuisivat. Kassaa ei olla erityisemmin valaistu, koska valoa tulee paljon spottivaloista.

Äänet:

Myymälässä soi yleisradio koko päivän, josta kuuluu eri genren kappaleita. Välillä se voi olla pelkän instrumentin ääntä tai menevämpi pop laulu. Jazziakin ja jopa country musiikkia olen kuullut myymälässä soivan. Kerran kuulinkin yhden naisen kehuvan Suomalaisen Kirjakaupan musiikkia, koska se on rauhallista, eikä meluisaa. Äänet koostuvat suurimmaksi osaksi asiakkaiden ja työntekijöiden puheesta ja musiikki sopii hyvin puheen taustalle. Hiljaisimpina hetkillä voit kuulla ilmastoinnin humisevan, mutta muuten äänekkäitä taustahäiriöitä ei juurikaan ole. Äänimainoksia ei ole myymälän sisällä, mutta kauppakeskuksen käytävillä mainostetaan kampanjatarjouksia.

Tuoksut:

Myymälätila tuoksuu neutraalilta, eikä siellä käytetä hajusteita. Hyvinvointi pöydän alueella tuoksuu suihkusaippuat ja saunatuoksut, mutta muita tuoksullisia alueita ei ole.

Henkilökunnan pukeutuminen:

Henkilöstöllä on erilaisia pukeutumis vaihtoehtoja ja luottelen tässä käytetyimmät asut. Musta collegemekko, liivitakki, t-paita ja pinkki collegepaita, jota minä käytän. Housujen pitää olla mustat ja kenkien ei tarvitse olla työkengät esim. tennarit käyvät. Kampanjat eivät vaikuta henkilökunnan pukeutumiseen.

Graafinen materiaali:

Materiaalit vaihtelevat tietyn väliajoin kampanjan mukaan. Myymälä hyödyntää paljon erilaisia graafisia materiaaleja myyntitilassa, kuten teippauksia, porttihuppuja, roikkuvia mainoksia, hinnastoja, etu-, sesonki- ja alejulisteita. Pöllöklubi etua tuodaan myymälätilassa graafisilla materiaaleilla vahvasti ja eniten esille.

Myymäläkalusteet:

Myymälän pöytä kalusteet ovat puisia ja niiden jalat ovat metalliset. Seinät ja koukut ovat myös metalliset. Kalusteiden värit ovat aina samat eli puiset ja mustat, mutta kassa on ainut viininpunaisella kalustettu alue. Pöytien kanssa voidaan käyttää alatasoja, joka antaa lisätilaa tuotteille. Läpinäkyvät laatikot toimii korottajana ja tuotelaatikkoina.

Blogin ulkoasun muokkaus

Ennakkotehtävä

Tehtävänämme on tutustua erilaisiin blogeihin ja analysoida niitä, jotta saisimme luovuutemme hereille.

Design Storieshttps://www.finnishdesignshop.fi/design-stories/

Blogin värimaailma on luonnonläheinen ja neutraali. Etusivun elementit ovat lajiteltu siististi ja systemaattisesti. Otsikko sijaitsee keskellä, kun taas blogin leipäteksti oikealla reunassa. Vasemmalla on vielä laajempi alue kuville ja niiden teksteille. Design Stories otsikon fontti on paksu ja muotoiltu, mutta leipäteksti on ohutta ja yksinkertaista. Blogissa on kategoria kohta, josta löytyy tietoa meistä kohta, jossa kerrotaan päätoimittajasta ja yhteistyökumppaneista. Kirjoittajan taustaa ei olla siis avattu. Kirjoitustyyli on asiantunteva, mutta kevyttä. Tekstiä on sopivasti eli ei liikaa eikä liian vähän. Kohderyhmänä ovat sisustajat, alan harrastajat ja trendejä etsivät henkilöt. Blogi käsittelee sisustustrendejä ja taitelijoiden haastatteluja. Aiheet ovat sidottu hyvin toisiinsa, eikä niissä ole hirveästi eroavaisuuksia. Blogi ei sisällä videoita tai ladattuja tiedostaja.

Valkoinen Harmajahttps://www.valkoinenharmaja.fi/

Tämän blogin värimaailma on mustavalkoinen, mutta seassa on luonnonvärejä. Otsikko ja graafinen logo ollaan aseteltu keskelle. Leipäteksti ja otsikko ovat yksinkertaiset eli niissä ei ole radikaalia eroa. Blogin alussa on kohta miten sisustus blogi sai alkunsa ja mikä on kirjoittajan intohimo. Tekstiä on vähän ja se on kevyttä luettavaa. Kohderyhmä on minimalistit. Blogi käsittelee huoneistoiden kauneutta, mutta myös niiden käytännöllisyyttä. Sivuston alussa on suuri mainos, joka vaihtuu tietyn väliajoin. Mainos on suuri ja se vie blogista huomion.

Sisustustarinoitahttps://sisustustarinoita.com/

Blogi on mustavalkoinen, mutta postauksissa on paljon eri värejä ja sävyjä, joka tuo blogiin väriä. Otsikko on keskitetty ja blogit ovat pitkässä jonossa. Otsikot ja alaotsikot ovat samalla tummalla fontilla kirjoitettu, mutta leipäteksti on vaaleaa ja pientä. Oikella puolella on lyhyt teksti, jossa kirjoittaja esittelee itsensä. Blogin teksti on yksinkertaista. Kohderyhmä on modernista tyylistä kiinnostuneet. Blogi käsittelee sisustustarinoita, tapahtumia, värejä, trendejä ja inspiraatiota. Aihealue ollaan siis ajateltu loppuun asti. Sivusto ei sisällä videoita tai ladattuja tiedostoja.

DIY Feelshttps://www.diyfeels.com/

Värimaailma on keväinen ja hempeä. Otsikko ja kuvat ollaan keskitetty. Leipäteksti ja alaotsikot ovat perusfontilla tehdyt ja otsikko on luotu kaunokirjoituksella. Blogista löytyy about kohta, jossa kirjoitta kertoo itsestään ja blogistaan. Teksti on leikkisää ja vapaata, mutta kirjoitta pitää tekstin asiallisena. Kirjoittaja kertoo lapsi perhe elämästä ja DIY töistään, joten tämän tyyppiset henkilöt ovat varmasti blogin kohderyhmä. Kuten jo kerroin blogi käsittelee tee se itse töitä. Sivusto ei sisällä erillisiä videoita tai ladattuja tiedostoja.

Hilla Stenlundhttps://www.hillastenlund.com/

Blogi on rustiikkinen, mutta myös hempeän värinen. Kuvat ja tekstit ovat keskitetty. Otsikko ja leipäteksti ovat samanlaiset. Ylävalikosta löytyy kohta Hilla, jossa kirjoittaja esittelee itsensä. Teksti blogissa on asiallista. Kohderyhmää on vaikea sanoa, koska aihealue on todella laaja, joten sanoisin, että blogi sopisi kaikille, jotka niitä lukevat. Hilla Stenlund kertoo blogissaan, että blogi käsittelee kokonaisvaltaisesti elämäntapaa. Tämä sivusto ei sisällä mainoksia.

Viimeistä murua myötenhttps://viimeistamuruamyoten.com/

Värimaailma on blogissa tummanpuhuva. Otsikon fontti on minimalistinen ja sen yläpuolella on marjaoksa. Sivua kelaamalla alas tulee kohta, missä kirjoittaja Saara esittelee itsensä. Teksti on leikkisää ja rentoa. Blogi sisältää reseptejä ja retkeily aiheisia postauksia. Blogia lukee varmasti retkeilijät ja ruoasta kiinnostuneet henkilöt.

Hannan soppahttps://hannansoppa.com/

Blogin pohja on valkoinen, mutta se sisältää paljon värejä kuvien kautta. Tekstit ja kuvat ovat keskitetty. Otsikko ollaan tehty kaunokirjoituksella, kun taas leipäteksti on tekstausta. Hannan sopan aihealue on reseptit ja vinkit. Blogi ollaan kirjoitettu perus ruokablogi tyylillä, jossa esitellään ruoka ja kerrotaan oma mielipide ruoasta. Blogin oikealla puolella kirjoittaja esittelee itsensä lyhyesti.

Viimeisenä tehtävänämme on suunnitella oma sivustomme meidän tyyliseksi. Suunnittelin A4 kokoiselle paperille blogini etusivun.

Helsinki – erilaisia esillepanoja

Kävimme 16.12.2022 Helsingissä tutkimassa erilaisia esillepanoja. Saimme tehtäväksemme käydä Mujissa, Stockmannilla ja Lokal Galleriassa.

Muji

Ensimmäiseksi kävimme Kampin Mujissa. Se on minimalistinen japanilainen liike, jossa on laaja valikoima vaatteita ja kodintuotteita. Siellä myytiin myös kirjoja, ruokaa, toimistotarvikkeita, keittiötarvikkeita ja sisustustuotteita.

Mujissa oltiin käytetty paljon perinteisiä esillepano tapoja, kuten pöytä-, hylly- ja seinäesillepanoja. Kaikki myymälän esillepano tavat olivat käytännöllisiä, eikä mikään tapa ollut minusta epäkäytännöllinen. Esimerkiksi kirjakaupassa oltiin käytetty paljon horisontaalista linjaa. Mujissa käytettiin paljon erilaisia hyllyjä ja pöytiä. Kaikki kalusteet oli käytännöllisiä ja sen huomaa, että sitä oltiin ajateltu. Tämän paikan kalusteet sopivat täydellisesti myymälän estetiikkaan ja tunnelmaan.

Kirjoille oli oma pieni kauppa Mujissa ja sitä kutsutaan shop in shopiksi.

Tässä näkyy Mujin toimistotarvike osastoa.

Tässä taas on diffuuseri ja kynttilä osasto.

Tässä on esimerkkejä miltä myymälän esillepanot näyttivät.

Mujista lähdimme Lokal Galleriaan, joka sijaitsee Annankadulla.

Lokal Galleria

Tässä nykytaiteen galleriasta löytyy paikallisten suunnittelijoiden ja käsityöläisten tuotteita. Lokalissa oltiin hyödynnetty paljon seiniä taiteelle ja sisälle oltiin tuotu joulukuusi, jossa oli itsetehtyjä joulukoristeita. Pöydille oltiin myös laitettu tuotteita. Kaikki esillepanot toimivat hyvin, mutta yksi otti kyllä silmään. Korujen hinnasto oli A4 paperi, joka oltiin laitettu tuolin päälle. Minusta se ei ollut fiksuin tapa asetella hinnastoa. Galleriassa oltiin sommiteltu kaikki vähän miten sattuu, mutta seinä esillepanot olivat vertikaalisissa linjoissa. Myymäläkalusteita oli pöydät, hyllyt ja tuolit. Kaikki kalusteet toimivat, mutta tuolit olivat epäkäytännölliset hinnaston pidikkeet. Kalusteista tuli mieleen moderni ja luonnonläheinen sisustustyyli.

Ensimmäinen kerros

Toinen kerros

Viimeisenä, mutta ei vähäisempänä kävimme Stockmannilla.

Stockmann

Saimme tehtäväksi tutkia tavaratalon joulu-, naisten vaate-, naisten kenkä- ja kodinosastoja.

Stockmann käytti paljon perinteisiä esillepano tapoja, kuten pöytiä ja hyllyjä. Huomasin erona, että jouluosastolla käytettiin paljon pienemmästä suurempaan tekniikkaa. Kaikki Stockmannin esillepanot olivat toimivia. Täälläkin käytettiin vertikaalisia ja horisontaalisia linjoja. Lamppuja olisi voinut asentaa alemmaksi, jotta tuotteen olisi nähnyt paremmin, muuta parannettavaa ei ollut. Kalusteet ja esillepanot olivat Stockmannin tyylisiä eli ne sopivat myymälän liikeideaan ja tunnelmaan.

Jouluosasto

Jouluosastolla oli yksi shop in shop, joka oli Suomalainen Kirjakauppa.

Naisten vaateosasto

Naisten kenkäosasto

Kodinosastot